Lehdistötiedotteet

Toimitusjohtaja Riku Kytömäki Betolarin yhtiökokouksessa: Saadut toimeksiannot ovat avanneet nopeasti Betolarin kaivosliiketoiminnan

27.3.2024

27.3.2024

Toimitusjohtaja Riku Kytömäki Betolarin yhtiökokouksessa: Saadut toimeksiannot ovat avanneet nopeasti Betolarin kaivosliiketoiminnan

Betolarin toimitusjohtaja Riku Kytömäki kertoi yhtiökokouksessa pitämässään esityksessä kaivostoiminnan muodostavan suuren potentiaalin Betolarin liiketoiminnalle.

”Kaivosteollisuudessa on nopeasti kasvava tarve ja kysyntä vihreän siirtymän ratkaisuille. Alkuvuoden aikana saamamme kaivosteollisuuden tilaukset Euroopassa ja Aasiassa ovat selvä osoitus strategisen suunnantarkistuksemme onnistumisesta”, Kytömäki totesi.

Keväällä 2023 Betolar päivitti strategiaansa, jossa sen pääpaino siirtyi vaihtoehtoisten sivuvirtojen tunnistamiseen kaivosteollisuudessa sekä uusien suurten volyymien rakentamisen ratkaisujen kehittämiseen. Tavoitteena on edistää kaivosteollisuuden vihreää siirtymää ja hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista.

Loppuvuodesta 2023 Betolar sopi Metson kanssa yhteistyöstä, jossa Betolarin teknologiaa tarjotaan globaalisti Metson litiumhydroksidiprosessia käyttäville kaivos- ja jalostamoteollisuuden asiakkaille. Alkuvuonna 2024 yhtiö on sopinut kahden kaivosyhtiön kanssa kaupallisista toimeksiannoista, joissa analysoidaan mahdollisuuksia ja luodaan ratkaisuja kaivosten vähäpäästöisyyteen ja jätteettömyyteen. Kohteina olevia kaivoksia ei vielä tässä vaiheessa julkisteta. Lisäksi viikko sitten julkistettiin Outokummun tilaus, jossa Betolarin materiaaliteknologisia ratkaisuja hyödynnetään sementittömän ruiskubetonin kehittämisessä käytettäväksi Outokummun Kemin-kromikaivoksen rakenteissa.

”Sementittömän ratkaisun hyödyntäminen on uutta ruiskubetonissa. Tilaus on tärkeä avaus kaivosteollisuuden uusiin rakenneratkaisuihin, jotka vähentävät radikaalisti kaivosteollisuuden päästöjä”, Kytömäki kertoi.

Kaivokset sekä tuottavat runsaasti sivuvirtoja että tarvitsevat itse rakenteisiinsa suuria määriä betonimassaa, jossa sementtiä voidaan korvata sivuvirtamateriaaleilla. Betolar pystyy tuottamaan lisäarvoa läpi teollisuudenalan arvoketjun. Lyhyellä aikajänteellä saatavilla olevat ratkaisut keskittyvät sivuvirtojen hyötykäyttöön sekä kaivostunneleiden ruiskubetonointiin ja täyttöön. Pidemmällä aikajänteellä Betolar tarjoaa myös ratkaisuja rikastushiekan stabilointiin sekä arvometallien fraktiointiin ja talteenottoon, joista monet ovat kriittisiä ja strategisia raaka-aineita.

”Ratkaisuillamme voidaan toisaalta vähentää kaivosrakentamisen päästöjä ja toisaalta mahdollistaa kiertotalous kaivoksissa hyödyntämällä kaivoksissa saatavia sivuvirtoja kaivoksissa itsessään tai muualla esimerkiksi rakentamisen materiaaleissa”, Kytömäki arvioi.

Betolarin liiketoiminnan kasvattamisessa avainroolissa ovat teollisuuden hyödyntämättömien sivuvirtojen tutkiminen ja niiden tuotteistaminen.

”Kaivosteollisuudessa on suuret markkinat ja kansainväliset toimijat, joten ratkaisujemme skaalaaminen on nopeampaa ja tehokkaampaa. Keskittyminen sivuvirtakeskeiseen, suurempien asiakkuuksien ja korkeamman lisäarvon kaivos- ja rakennusmateriaaleihin rakentaa yhtiön kasvua aiempaa vahvemmalle perustalle”, Riku Kytömäki totesi.