Betolar kehittää sementitöntä ruiskubetonia Outokummun Kemin kaivokseen

Mining Shotcrete 16x9

19.3.2024

Betolar kehittää sementitöntä ruiskubetonia Outokummun Kemin kaivokseen

Betolar ja Outokumpu ovat sopineet sementittömän ruiskubetonin kehitystyöstä, jossa Betolarin materiaaliteknologisia ratkaisuja hyödynnetään Outokummun Kemin kromikaivoksen rakenteissa. Kehitystyön tavoitteena on tuottaa viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä vähähiilinen vaihtoehto nykyisen ruiskubetonikoostumuksen tilalle tinkimättä betonin ominaisuuksista ja laatuvaatimuksista. Yhteistyö edistää Outokummun tavoitetta tehdä Kemin kaivoksesta hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä.

”Seossementin hyödyntäminen on uutta ruiskubetonissa. Tilaus avaa Betolarin teknologialle mahdollisuuden laajentua kokonaan sementittömään ruiskubetoniin. Uudet ratkaisut vähentävät merkittävästi Outokummun Scope 3 -päästöjä”, Betolarin kaupallinen johtaja Ville Voipio sanoo.

Kaksivuotisen sopimuksen ensimmäisessä vaiheessa Betolar kehittää kuluvan vuoden loppuun mennessä reseptiikan CEMIII-standardien mukaiselle seossementille. Sen avulla Outokumpu voi pienentää hiilidioksidipäästöjään jo 2025 alusta lähtien. Seossementin hyödyntämisen rinnalla käynnistetään toinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää ensi vuoden loppuun mennessä Outokummulle täysin sementitön ruiskubetoni.

”Kiihdytämme omalla 1.5-asteen mukaisella ilmastostrategiallamme terästeollisuuden vihreää siirtymää, ja Kemin kaivoksen hiilineutraalius on meille yksi konkreettinen askel tällä matkalla. Kehityshanke Betolarin kanssa tukee kaivoksen koko arvoketjun päästöjen vähentämistä, sillä kaivoksen tunnelien tukemiseen käytetään vuosittain merkittävä määrä ruiskubetonia, jonka yksi olennainen raaka-aine on sementti”, sanoo Outokummun ferrokromiliiketoiminnasta vastaava johtaja Martti Sassi.

Betolarin kaivosliiketoiminta vahvistuu

Outokummun toimeksianto noudattelee Betolarin viime keväänä päivittämää strategiaa. Sen pääpaino on vähäpäästöisten, skaalautuvien ratkaisujen kehittämisessä kaivosteollisuuden ja rakentamisen tarpeisiin.

”Kiertotalousratkaisullamme kaivosteollisuuden sivuvirtojen jalostusarvoa voidaan nostaa merkittävästi. Yhteistyösopimus Outokummun kaltaisen kansainvälisen toimijan kanssa edistää kasvumahdollisuuksiamme kaivos- ja metalliliiketoiminnassa”, Ville Voipio kertoo.

Lisätietoja:

Ville Voipio, kaupallinen johtaja, Betolar, ville.voipio@betolar.com, puh. +358 50 562 1809

Tietoja Outokummun Kemin kaivoksesta:

Tietoa Betolarista:

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka tarjoaa kestävän ja vähähiilisen betonin tuotannon Geoprime-ratkaisulla. Ratkaisulla muunnetaan teollisuuden sivuvirtoja sementin korvikkeeksi.

Betolarin tekoälyä hyödyntävä innovaatio voi vähentää huomattavasti sementin käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä optimoimalla olemassa olevia valmistusprosesseja, tukemalla ratkaisukehitystä kehittyneellä analytiikalla ja luomalla globaaleita markkinoita sivuvirroille. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO2-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa www.betolar.com.

Ruiskubetoni

Ruiskubetoni on sovellus, jossa betonia ruiskutetaan suurella nopeudella kallioseiniin ja -kattoihin. Sovellusta käytetään kaivostoiminnassa maanpinnan tukemiseen ja aukkojen vakauttamiseen. Maanalaisessa kaivostoiminnassa ruiskubetonointi tuo turvallisuutta ja tehokkuutta koko kaivostoimintaan.